Rokok terbukti mengandung berbagai-bagai jenis bahan kimia berbahaya, diantaranya ialah nikotin. Menurut pakar atau ahli kimia, telah jelas dibuktikan bahwa nikotin yang terdapat dalam setiap batang rokok atau pada daun tembakau adalah ternyata sejenis kimia memabukkan yang diistilahkan sebagai candu.
Rokok merupakan pemberi devisa terbesar pada negara ini. jika pabrik rokok ditutup maka akan berimbas banyaknya pengangguran dinegeri ini.
Dua polemik tersebut yang terjadi dinegeri ini. polemik ini takkan ada ujung dan takkan ada hentinya. Sebenarnya, para perokok sudah mengetahui zat-zat yang berbahaya dalam rokok. Tapi keasikan saat merokok telah membutakan mereka. Nikotin bukan hanya terus menumpuk di paru-paru, tapi menumpuk di otak, sehingga mereka lupa, rokoh itu pembunuh nomor satu.
Perdebatan masalah hukum rokok bukan hanya terjadi pada golongan agama dan golongan ekonom. tapi antar ulama sendiri pun terjadi perbedaan pendapat. satu sisi ada yang mengatakan haram. satu sisi ada yang mengatakan makruh.
Bila ditilik efek dari rokok tersebut merokok lebih banyak memberikan mudhorot(keburukan) dari pada kebaikan. Dalam syara, setiap yang memabukkan apabila dimakan, diminum, dihisap atau disuntik pada seseorang maka ia di kategorikan sebagai candu atau dadah kerana pengertian atau istilah candu adalah suatu bahan yang telah dikenal pasti bisa memabukkan atau mengandung elemen yang bisa memabukkan. Dalam mengklasifikasikan hukum candu atau bahan yang memabukkan, jumhur ulama fikah yang berpegang kepada syara (al-Quran dan al- Hadith) sepakat menghukumkan atau memfatwakannya sebagai benda "Haram untuk dimakan atau diminum malah wajib dijauhi atau ditinggalkan". Pengharaman ini adalah jelas dengan berpandukan kepada hujah-hujah atau nas-nas dari syara sebagaimana yang berikut ini: "Setiap yang memabukkan itu adalah haram" H/R Muslim.
Menurut data SUSENAS 2006, konsumsi keluarga termiskin untuk membeli rokok mencapai 11,9 % sementara keluarga terkaya justru hanya 6,8 %. Pengeluaran keluarga miskin ini untuk konsumsi rokok ini menempati urutan kedua setelah beras. Hal ini jelas sangat merugikan bagi keluarga karena kebutuhan gizi untuk keluarga menjadi ternomer sekiankan. Sehingga apabila keluarga tersebut mempunyai balita, maka kebutuhan gizi balita tersebut akan tergeserkan oleh rokok.
mengingat dari hal diatas sebenarnya untuk masalah perekonomian merokok justru lebih memperbobrokan perekonomian. Hal ini telah jelas sekali, seorang perokok akan melakukan apapun agar kebutuhan merokoknya terpenuhi. sama halnya dengan narkoba, pecandu juga akan menghalalkan segala cara untuk memenuhi kebutuhannya.
Memang secara kasat mata roko memberikan enghasilan yang besar pada negara. namun pemerintah juga mengeluarakna biaya yang besar karena rokok juga. Perlu diingat juga permrintah juga mengeluarkan biaya besar pada roko ini. Loh mengapa kok besar. hal ini mengingat pengguna rokok sebagian besar adalah rakyat miskin yang mendapatkan subsidi kesehatan. Mereka sakit akibat rokok, lalu pemerintah memberikan bantuan yang hasilnya katanya besar didapat dari rokok. Fatwa haram rokok bukan berarti akan merugikan negara tapi akan menyelamatkan negara.
Kesimpulannya, rokok atau tembakau yang sudah terbukti mengandungi dadah nikotin adalah haram pengambilannya kerana nikotin sudah ternyata adalah sejenis dadah yang boleh membawa kesan mabuk atau memabukkan apabila digunakan oleh manusia. Malah dadah ini akan menjadi lebih buruk lagi setelah mengganggu kesihatan seseorang penggunanya sehingga penderitaan akibat penyakit yang berpunca dari rokok tersebut mengakibatkan kematian. Rokok pastinya menambahkan racun (toksin) yang terkumpul di dalam tubuh badan sehingga menyebabkan sel-sel dalam tubuh seseorang itu mengalami kerosakan, mengganggunya daripada berfungsi dengan baik dan membuka kepada serangan kuman dan barah.
Apabila pengambilan rokok yang mengandungi bahan yang memabukkan dianggap haram kerana nyata ia digolongkan sejenis dengan arak (ÎÜóãúÑñ) oleh Nabi Muhammad s.a.w maka di dalam hadith dan al-Quran pula terdapat amaran keras dari Allah dan RasulNya:
"Dari Abu Musa berkata : Bersabda Rasulullah saw : Tiga orang tidak masuk syurga. Penagih arak, orang yang membenarkan sihir dan pemutus silaturrahmi". H/R Ahmad dan ibn Hibban.
"Mereka bertanya kepada engkau tentang arak dan perjudian, katakanlah bahawa pada keduanya itu dosa yang besar". Al Baqarah:219.
"Hai orang-orang yang beriman, bahawasanya arak , judi, (berkorban untuk) berhala dan bertenung itu adalah perbuatan keji termasuk perbuatan syaitan, sebab itu hendaklah kamu meninggalkannya semuga kamu beroleh kejayaan". Al Maidah:90.
Hadith di atas Nabi Muhammad s.a.w telah mengkhabarkan bahawa penagih arak tidak masuk dan dalam ayat di atas pula, Allah mengkategorikan arak (khamar) sejajar dengan berhala dan bertenung sebagai perbuatan keji (kotor) yang wajib dijauhi oleh akal yang sihat. Perkataan "rijs" ini tidak digunakan dalam al-Quran kecuali terhadap perkara-perkara yang sememangnya kotor dan jelek. Perbuatan yang buruk, kotor, buruk dan jelek ini tidak lain mesti berasal daripada perbuatan syaitan yang sangat gemar membuat kemungkaran sebagaimana amaran Allah selanjutnya yang menekankan bahwa: "Sesungguhnya syaitan termasuk hendak menimbulkan permusuhan dan kebencian di antara kamu lantaran khamar dan judi itu dan menghalangi kamu dari mengingati Allah dan sembahyang. Apakah kamu tidak mahu berhenti?". Al Maidah:91.
Justeru itu Allah menyeru supaya berhenti daripada perbuatan ini dengan ungkapan yang tajam : "Apakah kamu tidak mahu berhenti?"
Seseorang mukmin yang ikhlas tentunya menyahut seruan ini sebagaimana Umar r.a ketika mendengar ayat tersebut telah berkata: "Kami berhenti, wahai Tuhan kami, Kami berhenti, wahai Tuhan kami".
Utsman bin 'Affan r.a juga telah berwasiat tentang benda-benda yang memabukkan yang telah diistilahkan sebagai khamar (닄) "arak". Sebagaimana wasiat beliau: "Jauhkanlah diri kamu dari khamar (benda yang memabukkan), sesungguhnya khamar itu ibu segala kerosakan (kekejian/kejahatan)". Lihat : Tafsir Ibn Kathir Jld.2, M/S. 97.
Ada yang menyangka bahawa rokok walaupun jelas setaraf klasifikasinya dengan arak boleh dijadikan ubat untuk mengurangkan rasa tekanan jiwa, tekanan perasaan, kebosanan dan mengantuk. Sebenarnya rokok tidak pernah dibuktikan sebagai penawar atau dapat dikategorikan sebagi ubat kerana setiap benda haram terutamanya apabila dibuktikan mengandungi bahan memabukkan tidak akan menjadi ubat, tetapi sebaliknya sebagaimana hadith Nabi s.a.w: "Telah berkata Ibn Masoud tentang benda yang memabukkan : Sesungguhnya Allah tidak akan menjadikan ubat bagi kamu pada benda yang Ia telah haramkan kepada kamu". H/R al-Bukhari.
"Telah berkata Waail bin Hujr : Bahawa Tareq bin Suwid pernah bertanya kepada Nabi s.a.w tenang pembuatan arak, maka Nabi menegahnya. Maka baginda bersabda : Penulis membuatnya untuk (tujuan) perubatan. Maka Nabi bersabda : Sesungguhnya arak itu bukan ubat tetapi penyakit". H/R Muslim dan Turmizi.
Namun pengharaman hukum rokok di negeri ini tidak dapat serta merta hanya pengharaman saja. namun harus ada solusi yang tepat juga. Pengharaman berefek pada petani tembakau yang akan kehilangan mata pencarian.
Solusi awal yang dapat diberikan ialah dengan menaikan cukai rokok dan pembatasan suplai rokok untuk dalam negeri dan lebih diarahkan untuk ekspor.
selain itu, juga dapat dengan pemberian subsidi atau bantuan bibit untuk perkebunan lain pada petani tembakau agar mereka tidak kehilangan mata pencarian.
Allohu a’lam.